Most obrotowy w Giżycku

Uunikatowy most w Europie – na całym kontynencie jest zaledwie kilka mostów o tego typu konstrukcji. Most zbudowano w 1898 roku na kanale Giżyckim (Łuczańskim), jako drogę dojazdową do Twierdzy Boyen. Choć waży 100 ton to jedna osoba jest w stanie otworzyć go lub zamknąć w ciągu kilku minut.

Przęsło mostu obraca się aż o 90 stopni, umożliwiając swobodny ruch wodny na kanale.  Konstrukcja mostu powstała w 1898, zbudowana została przez firmę z Zielonej Góry. Most był wysadzony w czasie II Wojny Światowej przez wycofujące się wojska niemieckie.

Po wojnie został odbudowany, a na przełomie lat 60-tych i 70-tych wyposażono go w mechanizm elektryczny. Rozwiązanie nie sprawdziło się, a most w 1985 uległ samouszkodzeniu – przęsło uderzyło w nabrzeże. Tymczasowo most zastąpiono przeprawą saperską. Następnie odbudowano oryginalny mechanizm ręczny.

Dziś otwieranie i zamykanie mostu jest nie lada atrakcją turystyczną. W sezonie letnim most zamykany jest 6 razy w ciągu dnia, aby przepuścić ruch wodny. Poza sezonem ma to miejsce 4 razy. Zimą most jest otwarty tylko dla ruchu kołowego. Szczegóły znajdą Państwo na stronach miasta.