Śladami Dawnych Mazur

Historia Mazur nierozłącznie związana jest z historią II Wojny Światowej. Trasa prowadzi nas przez północną część Wielkich Jezior Mazurskich, pośród rozlicznych reliktów minionej epoki i historycznych pozostałości pruskiej historii tego regionu.

Trasa ma charakter pętli, którą można pokonać w obu kierunkach, opis trasy został przygotowany zgodnie z kierunkiem jazdy przeciwnym do kierunku ruchu wskazówek zegara.

Trasa: Giżycko-Pieczarki-Pozezdrze-Ogonki-Węgorzewo-Leśniewe-Mamerki-Sztynort-Harsz-Giżycko

Wycieczkę rozpoczynamy przy moście obrotowym w Giżycku i kierujemy się w kierunku południowo-wschodnim ulicą Nadbrzeżną. Po przejechaniu kilkuset metrów, przed wiaduktem kolejowym skręcamy w lewo, w kierunku stacji kolejowej, a następnie znów w lewo, na północ, w ulicę Unii Europejskiej.

Most obrotowy

Most obrotowy

Unikatowy most w Europie – na całym kontynencie jest zaledwie kilka mostów o tego typu konstrukcji. Most zbudowano w 1898 roku na kanale Giżyckim.

Jedziemy wciąż na północ, by przy terenie jednostki wojskowej skręcić w lewo w ulicę Kościuszki, a następnie znów skierować się na północ, ulicą Nowowiejską. Po kilku chwilach przecinamy obwodnicę Giżycka i wjeżdżamy na spokojną, mazurską szosę wiodącą nas do miejscowości Pieczarki. Tuż przed wjazdem do wsi, w lewo, odbija asfaltowa droga, w którą należy skręcić, jeżeli chcemy pokonać trasę w odwrotnym kierunku. My zaś nadal kierujemy się na północ, aż do miejscowości Pozezdrze, gdzie skręcamy w lewo, w główną szosę.  

Droga z Giżycka do Pozezdrza

Droga z Giżycka do Pozezdrza

Szosą jedziemy kilkaset metrów, by po minięciu cmentarza odbić w prawo na mały leśny parking, z którego wspinamy się na na dawny nasyp kolejowy linii Giżycko-Kętrzyn, doskonale widoczny wśród leśnych ostępów.

Dawna linia kolejowa

Odcinek Kruklanki-Węgorzewo to fragment linii kolejowej Giżycko-Węgorzewo, wykorzystywany przewożenia zaopatrzenia między pobliskimi bunkrami.

Dawna linia kolejowa

Dalszą jazdę będziemy kontynuować po nasypie kolejowym, aż po kilkuset metrach, wśród drzew napotkamy na ukryte bunkry. Ledwo dostrzegalne wśród drzew budynki to pozostałości dawnej kwatery Himmlera w Pozezdrzu, z czasów II WŚ. Po zakończeniu zwiedzania, kontynuujemy wycieczkę na zachód, dalej jadąc po nasypie kolejowym.

Nasyp wiedzie nasz wzdłuż szosy, by po chwili odbić lekkim łukiem w prawo, a następnie w lewo – podążając cały czas za znakami szlaku rowerowego, po kilku chwilach docieramy do zabudowań wsi Ogonki. Tu, na chwilę, zboczmy z nasypu i skręćmy w lewo w ulicę Wąską. Po chwili dotrzemy do znajomej szosy, a po drugiej stronie ukaże nam się wspaniały widok na jezioro Święcajty.

Ogonki

Niesamowite miejsce z pięknym drewnianym molo i drewnianymi ławeczkami, na których można usiąść i delektować się widokiem.

Ogonki

Po nacieszeniu oczu widokiem kontynuujemy podróż szosą, dalej na północ, by po chwili powrócić na dawny nasyp kolejowy, którym wiedzie ścieżka rowerowa. Kontynuujemy naszą podróż na północny zachód, zbliżając się powoli do Węgorzewa.

Cmentarz radziecki przy wjeździe do Węgorzewa

Cmentarz radziecki przy wjeździe do Węgorzewa

Po wjechaniu do miasta, cały czas trzymamy się ulicy Zamkowej, która przeprowadzi nas przez całe miasto, by na jego północnym krańcu odbić zdecydowanie na zachód, w stronę wsi Trygort. Aż do skrzyżowania dróg i linii kolejowej w miejscowości Przystań będziemy podróżowali wzdłuż szosy, po wiodącej równolegle ścieżce rowerowej.

Ścieżka rowerowa w okolicy Węgorzewa

Ścieżka rowerowa w okolicy Węgorzewa

Po dotarciu do ronda mamy możliwość wyboru – możemy skrócić wycieczkę i skręcić od razu w lewo, lub wydłużyć ją jadąc na rondzie w prawo, a po przejechaniu pod wiaduktem, na kolejnym rondzie, w lewo, w stronę wsi Leśniewo, gdzie czeka na nas jedna z mniej znanych, a robiących ogromne wrażenie atrakcji Mazur – Śluzy Leśniewo Górne i Dolne, leżące na Wielkim Kanale Mazurskim. Po zwiedzeniu śluz powracamy, tą samą drogą, do rond koła wiaduktu i kierujemy się na południe.

Kanał Mazurski

Kanał Mazurski

Był projektem szlaku komunikacyjnego, z obszaru Wielkich Jezior Mazurskich do Morza Batyckiego.

Po kilku chwilach miniemy zabudowania miejscowości Przystań, by po pokonaniu kilku zakrętów, dotrzeć do mostu nad Wielkim Kanałem Mazurskim, tuż przy jego początku, na połączeniu z jeziorem Mamry. Kilkaset metrów dalej, znów wśród leśnych ostępów, napotykamy na drogowskaz kierujący do bunkrów w Mamerkach, które warto zwiedzić.

Bunkry w Mamerkach

Oberkommando des Heeres in Mauerwald, to doskonale zachowany kompleks z okresu 1940-1944.

Bunkry w Mamerkach

Oprócz bunkrów, do których zostaniemy skierowani drogowskazem, warte zobaczenia są też doskonale zamaskowane bunkry po drugiej stronie drogi, do których dotrzemy poprzez małą, zarośniętą polanę.

Po zwiedzeniu Mamerek oddajemy się, wzdłuż brzegu jeziora Mamry na południe, w stronę wsi Kamionek, gdzie skręcamy w lewo, w stronę Sztynortu. Dość nierówna droga, po około 15 minutach doprowadza nas do zabudowań miejscowości. Warto chwilę odpocząć na nabrzeżach sztynorckiego portu, jednego z bardziej unikalnych na Mazurach, gdyż schowanego w malowniczej zatoce.

Sztynort

Port, który zna każdy żeglarz. Opisując to miejsce cziężko zdecydować, od czego zacząć…

Sztynort

Po wyjechaniu ze Sztynortu wjeżdżamy na teren rezerwatu Sztynort, gdzie po chwili, docieramy do malowniczego mostu nad żeglarskim szlakiem Wielkich Jezior Mazurskich.

widok z mostu w okolicy Sztynortu

widok z mostu w okolicy Sztynortu

Wzdłuż malowniczego brzegu jeziora Dargin jedziemy dalej na wschód, by po dłuższym czasie dotrzeć do wsi Harsz, gdzie na pierwszym skrzyżowaniu skręcimy w prawo. Warto jednak na chwilę odbić ku centrum wsi, gdzie napotkamy malowniczą plażę nad jeziorem o takiej samej nazwie.

Jezioro Harsz

Jezioro Harsz

Po powrocie na trasę kierujemy się na południe, by dojechać, do wspomnianego wcześniej skrzyżowania w Pieczarkach, skąd znaną już drogą podążamy dalej, w stronę Giżycka.

Tym razem jednak, po dojechaniu do obwodnicy skręcamy w prawo, by dotrzeć do mostu nad Nowym Kanałem Giżyckim.

Kanał Giżycki

Kanał łączący jezioro Niegocin z jeziorem Kisajno wybudowano w II połowie XVIII wieku

Kanał Giżycki

Później docieramy do skrzyżowania w kształcie litery Y, gdzie skręcamy w lewo, by ulicą Moniuszki, dotrzeć ponownie do obrotowego mostu i tym samym do końca wycieczki.

Zamek w Giżycku

Zamek w Giżycku

Położony nad kanałem Giżyckim (Łuczańskim), pierwotnie zbudowany dla prokuratora krzyżackiego

 

Przy moście obrotowym i zamku rozpoczyna się inna trasa, która zaprowadzi nas z Giżycka, wprost do stolicy Mazur – Mikołajek.

 

 

Galeria zdjęć

 

Mapa trasy